Władysław Filipiak, urodzony 7 marca 1898 roku w Szamotułach, to postać, która zasłużyła się w historii polskiego lotnictwa. Zmarł 23 kwietnia 1925 roku w Poznaniu, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które do dziś jest powodem do dumy.
Był on podporucznikiem pilotem Wojska Polskiego i kawalerem renomowanego Orderu Virtuti Militari, co stanowi świadectwo jego odwagi i poświęcenia dla ojczyzny.
Życiorys
Władysław Filipiak urodził się 7 marca 1898 roku w Szamotułach, w rodzinie Józefa i Marii z Lempiczów. W 1916 roku został powołany do armii Cesarstwa Niemieckiego, co zapoczątkowało jego wojskową karierę. Już w 1917 roku rozpoczął kurs podstawowego pilotażu, który odbył w takich miejscach jak Berlin, Poznań oraz Münchberg. Udało mu się zakończyć szkolenie lotnicze 1 sierpnia 1918 roku.
W 1919 roku zgłosił swoją gotowość do służby w Wojsku Polskim, co zaowocowało przydziałem do Stacji Lotniczej w Ławicy. Tam, 20 lutego 1919 roku, został przydzielony do 2. eskadry wielkopolskiej. W kwietniu tego samego roku razem z jednostką udał się na front południowy, a potem brał udział w walkach na froncie północnym. Od 28 lipca 1919 roku uczestniczył w działaniach na froncie białoruskim.
Podczas jednego z lotów bojowych, 6 sierpnia 1919 roku, wspólnie z sierżantem Tadeuszem Kostro, zaatakował radziecki pociąg pancerny. Ostatnia bomba, którą dysponowali, posłużyła do zniszczenia torów, co przyczyniło się do unieruchomienia pociągu. Ich maszyna, Halberstadt C.V, została uszkodzona i zmuszeni byli lądować w nieprzyjacielskim w przenośni terytorium. Obaj piloci zostali wzięci do niewoli, jednak zdołali uciec po kilku dniach, a następnie po tygodniowej wędrówce dotarli do polskich oddziałów.
W wrześniu 1919 roku załoga 2. eskadry wielkopolskiej prowadziła rozpoznanie obszarów koncentracji wojsk sowieckich. W trakcie jednego z lotów, załoga, w której skład wchodził plut. pil. Filipiak oraz plut. obs. Stefan Kazimierczak, musiała awaryjnie lądować w rejonie Gołoszyc z powodu problemu z silnikiem. Na szczęście, lądowanie miało miejsce w terenie kontrolowanym przez polskie siły, a piloci nie odnieśli żadnych obrażeń.
Filipiak miał okazję wyróżnić się także w czasie walk z wycofującą się Armią Czerwoną, co miało miejsce wokół Radzymina, Nasielska, Pułtuska, Ciechanowa i Płocka. W tym trudnym okresie, na skutek strat w sprzęcie i ludziach, wraz z sierż. Ludwikiem Patalasem, był jednym z dwóch załóg, które nadal operowały w 13. eskadrze. Z powodzeniem zaatakowali nieprzyjacielską baterię artyleryjską, wystrzeliwując z samolotu w takich warunkach, które spowodowały uszkodzenie maszyny, ale mimo to Filipiak zdołał bezpiecznie doprowadzić ją na swoje macierzyste lotnisko.
Po zakończeniu działań wojennych, dołączył do 3. pułku lotniczego w Poznaniu. Został mianowany na podporucznika 2 października 1920 roku. Służbę zakończył po roku, 19 października 1921 roku, przechodząc do rezerwy. Jego status podporucznika został formalnie potwierdzony 8 stycznia 1924 roku, a jego data senioratu odnosiła się do 1 czerwca 1919 roku.
W życiu osobistym, 27 lipca 1922 roku ożenił się z Marią I voto Dittmer z domu Wolf, która przyszła na świat 27 sierpnia 1890 roku w Czerwonaku. Niestety, 23 kwietnia 1925 roku oboje zmarli w Poznaniu w wyniku zatrucia tlenkiem węgla.
Ordery i odznaczenia
Wśród licznych odznaczeń i orderów przyznanych Władysławowi Filipiakowi, szczególnie wyróżniają się następujące:
- Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 8097, przyznany 27 lipca 1922 roku,
- Krzyż Walecznych,
- Polowa Odznaka Pilota, która została przyznana pośmiertnie 11 listopada 1928 roku.
Przypisy
- a b c Filipiak Władysław ppor. pil.. bequickorbedead.com. [dostęp 26.12.2019 r.]
- Ks. Robert Kulczyński SDB: Historia w zdjęciach zapisana. kruszwica.tk. [dostęp 25.12.2019 r.]
- a b c Kartoteka ewidencji ludności 1870–1931. Archiwum Państwowe w Poznaniu. [dostęp 05.05.2022 r.]
- U lotników w Mińsku. „Polska Flota Napowietrzna: dwutygodnik ilustrowany : lotnictwo, aeronautyka i automobilizm : organ Inspektoratu Wojsk Lotniczych”. 6-7, s. 196, 15.10.1919 r.
- U lotników w Mińsku. „Polska Flota Napowietrzna: dwutygodnik ilustrowany : lotnictwo, aeronautyka i automobilizm : organ Inspektoratu Wojsk Lotniczych”. 8, s. 228-229, 15.11.1919 r.
- Dz. Pers. MSWojsk. Nr 15 z 11.11.1928 r., s. 435 „za loty bojowe nad nieprzyjacielem w czasie wojny 1918–1920”.
- Dz. Pers. MSWojsk. Nr 41 z 27.10.1922 r., s. 807.
- Dz. Pers. MSWojsk. Nr 91 z 09.09.1925 r., s. 499.
- Rocznik Oficerski 1923, s. 933.
- Rocznik Oficerski 1923, s. 933, 952.
- Tarkowski 1991, s. 33.
- Tarkowski 1991, s. 84.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Maksymilian Ciężki | Marian Orlik | Michał Ratajczak | Andrzej DuksOceń: Władysław Filipiak (pilot)